• H&S CORSE

    EVO 1 TUNING

    EVO 1 tuning is onze verfijnde softwareoptimalisatie voor straatgebruik.
    Meer vermogen, soepeler koppel en een directe gasrespons.

  • H&S COrse

    EVO 2 TUNING

    Meer hardware vraagt om meer precisie.
    EVO 2 tuning is voor auto’s met upgrades zoals intake, intercooler en aangepast sportuitlaat.

  • H&S CORSE

    EVO 3 TUNING

    EVO 3 is high-performance maatwerk.
    Exclusief voor H&S Corse project auto's.

UITLEG OVER TUNING

Motortuning

Wat is motor tuning

Motortuning is het proces waarbij het motormanagementsysteem (ECU) van een voertuig wordt her geprogrammeerd met als doel het koppel en vermogen te doen stijgen. Het doel is om de parameters binnen de software te optimaliseren, zoals turbodruk, ontstekingstijdstip, brandstofinjectie en relevante begrenzers. Wij tunen voor verhoogde prestaties, en eventuele winsten in verbruik als gevolg van tuning zijn mooi meegenomen.

Bij moderne voertuigen bepaalt de ECU vrijwel alles wat met de motorprestatie te maken heeft. Het fine-tunen van deze software vergt diepgaande kennis van het systeem, inzicht in de technische grenzen van de motorsetup en toegang tot de juiste kalibratiebestanden en meetapparatuur.

H&S Corse heeft over de jaren heen de zgn. ‘damos/a2l’ bestanden verzamelt (die de kalibratie engineers van FCA gebruiken voor het afstellen) en alle tuning wordt intern ontwikkeld op basis van originele softwarebestanden. Iedere auto wordt bij ons als een op zichzelf staand project behandeld. Er wordt nooit gewerkt met universele bestanden. Wij bouwen onze software volledig zelf op, controleren deze via datalogging en testen dit uitvoerig op onze eigen rollenbank met volledige analyses.

Wat zijn de voordelen van een professionele tuning?

Wanneer tuning correct en zorgvuldig wordt uitgevoerd, levert dit een reeks tastbare voordelen op:

• Verhoogd vermogen en koppel

Een aangepaste softwaremapping zorgt ervoor dat de motor zijn potentieel beter benut. Denk aan een hoger piekvermogen, maar vooral ook meer koppel over een breder toerengebied. Dit vertaalt zich naar sterkere acceleratie en meer rijplezier in dagelijkse situaties.

• Betere vermogensopbouw

Professioneel ontwikkelde software zorgt niet alleen voor piekwaarden, maar juist voor een vloeiende, lineaire vermogensopbouw. Hierdoor blijft de auto goed doseerbaar, zonder schokkerige of onvoorspelbare reacties. Ideaal voor zowel straatgebruik als sportief rijden.

• Verhoogde efficiëntie

In veel gevallen kan de motor zuiniger lopen bij gelijkblijvend rijgedrag, doordat het mengsel en de inspuiting geoptimaliseerd worden. Met name bij turbomotoren kan de afstemming van druk en brandstofbesparing hand in hand gaan, mits goed ontwikkeld.

• Technische transparantie

Bij H&S Corse wordt iedere tuning doorgemeten, gelogd en visueel gecontroleerd. Denk hierbij aan AFR-waarden, turbodruk, inlaattemperaturen, ontstekingscorrecties, knock control, en uitlaatgaswaardes.

Bij het tunen van een auto draait het niet alleen om pk’s. Het gaat erom dat alles met elkaar klopt: de software, de hardware, en de technische staat van de auto. En dat is precies waarom wij bij H&S Corse geen gebruik maken van standaardbestanden.

Waar veel tuners werken met kant-en-klare ‘files’ die via externe leveranciers worden ingekocht, schrijven wij alle software volledig zelf in huis. Dat betekent: vanaf het originele fabriekbestand, met toegang tot alle mappen via Damos-data, bouwen wij iedere tuning handmatig op en wordt exact afgestemd met het voertuig op dat moment. 

Waarom dat belangrijk is? Omdat geen enkele auto hetzelfde is. Een kleine afwijking in turbodruk, mengsel of ontsteking kan al grote invloed hebben op hoe de motor draait. Zeker bij wat oudere auto’s of bij voertuigen met aangepaste onderdelen is het essentieel dat de software echt afgestemd wordt op wat de auto technisch aankan. Het is daarom ook altijd belangrijk om na diverse hardware matige aanpassingen, terug te komen, om opnieuw de software te programmeren naar de huidige setup zodat je optimaal kan genieten van de mods, en dat de software er perfect op is geprogrammeerd. 

Bovendien loggen wij tijdens het afstellen alle kritische waardes. We zetten de auto op onze eigen V-Tech dyno, analyseren het gedrag in verschillende belastingstoestanden, en optimaliseren waar nodig. Zodat jij zeker weet dat de auto niet alleen goed presteert, maar ook betrouwbaar blijft.